De belangrijkste keuzes van ons leven

Afbeeldingsresultaat voor site:ilocate.nl

De belangrijkste keuzes van ons leven -onze keuze voor een partner, beroep, huis of vakantie – worden genomen door ons verhalende zelf. Stel dat je kunt kiezen tussen twee vakanties. Je kunt naar Jamestown, Virginia, gaan voor een bezoek aan het historische koloniale stadje waar in 1607 de eerste Engelse nederzetting op het Noord-Amerikaanse vasteland werd gevestigd. Of je kunt je grootste droomvakantie aller tijden realiseren, of dat nu wandelen in Alaska is, zonnebaden in Florida of een ongebreideld bacchanaal van seks, drugs en gokken in Las Vegas. Er is maar één voorwaarde: als je je droomvakantie kiest, moet je vlak voordat je daarna weer op het vliegtuig naar huis stapt een pil nemen die al je herinneringen aan die vakantie zal uitwissen. Wat er in Vegas gebeurt, blijft dan letterlijk voor altijd in Vegas. Welke vakantie zou je kiezen? De meeste mensen zouden kiezen voor het koloniale Jamestown, omdat de zakelijke energie vergelijken meeste mensen hun creditcard toevertrouwen aan hun verhalende zelf, dat alleen om verhalen geeft en nul komma nul belangstelling heeft voor zelfs de meest waanzinnige ervaringen als het zich die later toch niet kan herinneren. In werkelijkheid zijn het ervarende zelf en het verhalende zelf geen totaal gescheiden entiteiten, maar zijn ze nauw met elkaar verweven. Het verhalende zelf gebruikt onze ervaringen als belangrijke (maar niet de enige) ruwe grondstoffen voor zijn verhalen. Deze verhalen bepalen op hun beurt wat het ervarende zelf voelt. We ervaren honger heel verschillend als we vasten tijdens de ramadan, als we nuchter moeten blijven voor een medische ingreep of als we niet eten omdat we geen geld hebben. De verschillende betekenissen die het verhalende zelf onze honger toedicht creëren totaal verschillende ervaringen. Daar komt bij dat het ervarende zelf vaak sterk genoeg is om de mooiste plannetjes van het verhalende zelf te saboteren. Ik kan bijvoorbeeld aan het nieuwe jaar beginnen met het goede voornemen om op dieet te gaan en elke dag de sportschool te bezoeken. Dat soort verheven ideeën zijn het monopolie van het verhalende zelf. Maar een zakelijke energie week later, als het tijd is om naar de sportschool te gaan, neemt het ervarende zelf het over. Ik heb geen zin om naar de sportschool te gaan. In plaats daarvan bestel ik een pizza, ga op de bank zitten en zet de tv aan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>