De digitale klas van CMG

Gerelateerde afbeelding

CMG beschikt over een zeer geavanceerd opleidingssysteem. Werknemers kunnen waar ook ter wereld -op kantoor, thuis of in een hotelkamer in Singapore inloggen op het bedrijfsnetwerk en vervolgens op hun computer allerlei opleidingen volgen. Leren via de computer is een hot item geworden. ‘De traditionele manier van opleiden, waarbij cursisten in een klasje bij elkaar zitten, wordt meer en meer verguisd; aldus de personeelsdirecteur van CMG. ‘Alleen al omdat het veel tijd en moeite kost om alle werknemers op hetzelfde moment bijeen te krijgen. Bovendien leggen scholingsbijeenkomsten beslag op vrije tijd en gezinsleven.’ Een ander nadeel van klassikaal onderwijs is dat de lesstof afgestemd is op de grootste gemene deler van de aanwezigen. Vooral in de automatiseringssector volgen nieuwe ontwikkelingen en nieuwe softwarepakketten elkaar in een snel tempo op. Er is dan ook een enorme behoefte aan opleidingen. CMG besloot om de opleidingen op een wereldwijd Intranet te zetten die kunnen worden gedownload. Elke opleiding bij kantoor huren eindhoven CMG begint met een soort assessmenttest, waarbij de cursist kan laten zien wat hij van het programma weet. Nadat de aanwezige kennis is vastgesteld, start de cursist met zijn op maat gesneden opleiding. Hij krijgt regelmatig delen van het softwareprogramma voorgeschoteld, waarmee hij oefeningen moet uitvoeren. Met opleiden zijn veelal hoge kosten gemoeid. Zeker indien ook de afwezigheidskosten van een medewerker in beschouwing worden genomen. Je kunt je dan ook afvragen of iedere gulden, aan opleidingen besteed, zijn geld wel waard is. Om deze vraag te kunnen beantwoorden zal eerst een aantal doelstellingen kort worden opgesomd, die het uitgangspunt vormen voor het laten deelnemen van een medewerker aan een opleiding. Motieven hiervoor kunnen zijn: • het wegwerken van achterstand in kennis; • bijscholing in verband met veranderde eisen aan het functioneren van de medewerker; • vergroten van de betrokkenheid van de medewerker bij de organisatie; • opleiding als onderdeel van het beloningsbeleid; • het bevorderen van de motivatie van de medewerker.

In het algemeen zijn de eerste twee aspecten het belangrijkst bij de toetsing van een opleiding. De mate waarin de opleiding als succesvol wordt gekwalificeerd, hangt af van de toepasbaarheid van het geleerde in de werksituatie van toepasbaarheid de medewerker. In de praktijk blijkt dit nogal eens tegen te vallen omdat de opleidingen niet aansluiten bij de functievereisten van de medewerker en ook niet bij de werkwijzen van de organisatie: een belangrijke reden waarom de markt steeds meer behoefte heeft aan functie- en be- functie-en bedrijfsdrijfsgerichte opleidingen. gerichte opleidingen Een andere tendens is dat het volgen van opleidingen een minder vrijblijvende zaak is geworden. Veel bedrijven verwachten een toetsing van verworven kennis en vaardigheden bij de medewerker aan het einde van de opleiding.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>