Leiderschap

Gerelateerde afbeelding

Leiderschap betekent dat de leider macht bezit om in samenwerking met zijn medewerkers de ontwikkelingen van de organisatie te bepalen. De ware leider zal zich hierbij niet laten sturen door het toeval. Echte leiders hebben bepaalde eigenschappen die ze van andere mensen onderscheiden. Sommige zijn aangeboren terwijl andere kunnen worden aangeleerd. Uit een studie onder charismatische leiders kwam naar voren dat de leider-medewerkerrelatie de volgende eigenschappen heeft: • de medewerkers (volgelingen) beschouwen hun leider op de een of andere manier bovenmenselijk; • de medewerkers geloven de verklaringen van de leider blindelings; • de medewerkers kantoor huren amsterdam volgen hun leider onvoorwaardelijk; • de medewerkers geven de leider absolute emotionele steun.
Charles de Gaulle noemde onder meer als karakteristieken van leiderschap: ‘de bereidwilligheid om grote zaken te ondernemen en de vastberadenheid om de zaken tot een goed einde te brengen’. Hij voegde hieraan toe dat: ‘de effectieve leider goed geïnformeerd moet zijn over de details van kantoor huren arnhem specifieke omstandigheden en niet alleen moet denken in abstracties of vage, algemene theorieën, en dat een leider meer zelfvertrouwen moet hebben dan zijn rivalen’. E Uit de media Coachen, hoe doe je dat eigenlijk? Managers maken verwarrende, maar interessante tijden door. Van hen wordt verwacht dat ze sturen, zonder dat ze het stuur zichtbaar in handen hebben. Uit onderzoek blijkt dat moderne werknemers absoluut niet gestuurd willen worden, maar wel verlangen dat hun managers de rompslomp rond het werk geruisloos regelen en ingrijpen als collega’s slecht werk leveren. Verder willen ze zichzelf ontwikkelen en hierin worden ondersteund. Een reden kantoor huren eindhoven waarom veel organisaties de rol van ‘coach’ of ‘mentor’ hebben geïntroduceerd. Maar hoe doe je dat eigenlijk, coachen? De basis ervan is dat mensen door dynamische interactie worden geholpen zichzelf te helpen. Terwijl bazen de neiging hebben hun mensen direct of indirect te zeggen wat ze moeten doen, kunnen ze beter met hun medewerkers bespreken hoe zijzelf het beoogde resultaat denken te bereiken. De coach is eerder een verloskundige voor vaardigheden dan een didactisch ingestelde leraar. Zoals Socrates al wist, is het stellen van de kernvraag vaak belangrijker dan de instructie. De Griekse filosoof meende dat je mensen kon helpen iets te begrijpen, maar dat je niet voor het begrip zelf kon zorgen. Zoals een verloskundige helpt bij de geboorte van een kind, maar het kind niet zelf ter wereld brengt. Managers komen al een kantoor huren den haag heel eind in de goede richting als ze eens zouden beginnen met het stellen van een paar goede vragen, in plaats van direct een advies of een instructie te geven. Voor coachen bestaat geen standaardaanpak. De aanpak hangt sterk af van de deskundigheid en de motivatie van de individuele werknemer. Vier managementstijlen kunnen worden onderscheiden: leiding geven, begeleiden, aansporen en delegeren. Een ondeskundige maar gemotiveerde werknemer verdient begeleiding, terwijl een deskundige, maar ongemotiveerde werknemer moet worden aangespoord.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>